Case Study- jak potraktować trudnego pacjenta

Maciej Birecki

W dzisiejszym wpisie po raz kolejny poruszymy temat trudnego pacjenta. Rozważania na ten temat podjęliśmy już w tym wpisie (link do artykułu). Tym razem opiszemy konkretne przykłady trudnych pacjentów i omówimy w jaki sposób najlepiej sobie z nimi poradzić. 

#1 Pacjent chcący oddać preparat OTC do apteki, gdyż uważa, że jest za drogi.

Z pomocą przychodzi nam tutaj #PrawoFarmaceutyczne, a konkretnie jego art. 96 ust. 7 i 8. W tej sytuacji najlepiej powołać się na ten przepis, który mówi, że zwroty do apteki są możliwe tylko i jedynie, gdy wydawany preparat był niepełnowartościowy, bądź nastąpiła pomyłka osoby wydającej dany produkt z apteki. W innych przypadkach, w tym gdy pacjent uznał, że kupiony preparat jest za drogi, zwrot jest niemożliwy. Oczywiście istnieją apteki, które działając przeciwko ustawie Prawo Farmaceutyczne przyjmują w każdej sytuacji zwroty do apteki, jednak ich działanie można uznać za naganne, gdyż  generuje ono rzeszę pacjentów, którzy w kolejnych aptekach, które takich rozwiązań nie praktykują, wręcz żądają tego od ich pracowników. 

#2 Pacjent, chce oddać lek, który został wydany zgodnie z przepisem lekarza, gdyż jest za drogi, bądź uważa, że jest mu niepotrzebny.

Podobna sytuacja jak wyżej, spokojnie można powołać się na ten sam przepis. Jednak to, że lek został zaordynowany przez lekarza otwiera nam furtkę do tego, by wytłumaczyć pacjentowi, że lek ten jest niezbędny do przeprowadzenia pełnej kuracji, a jeśli on zgłasza jakąkolwiek wątpliwość to powinien ją skontaktować z lekarzem. W tej sytuacji również nie powinniśmy się ugiąć argumentom pacjenta i zgodnie z ustawą nie przyjąć zwrotu do apteki. 

#3 Pacjent ma źle wypisaną receptę, która dyskwalifikuje do wydania leków refundowanych.

Po pierwsze należy pacjentowi zaproponować wydanie leków z pełną odpłatnością, nie należy mu mówić, że nie możemy wydać leków w ogóle. Jednak, jeśli pacjentem jest starsza osoba, a przychodnia, w której została wystawiona recepta jest niedaleko, warto skonsultować się z lekarzem i poprosić o poprawę błędu przy najbliższej okazji. Ograniczy to stres i kolejną wizytę dla pacjenta. Jeśli natomiast takie rozwiązanie jest niemożliwe wtedy należy spokojnie wytłumaczyć pacjentowi jaki jest problem, ewentualnie zaproponować by z nieprawidłowo wypisaną receptą udać się do swojego najbliższego lekarza rodzinnego, który przepisze te same leki zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia.

Strony

Oferty pracy z Twojej okolicy

Te sieci mają oferty w Twojej okolicy