Roszczeniowy pacjent w aptece, czyli kilka słów o prawach i obowiązkach pacjenta

Maciej Birecki

Roszczeniowy pacjent w polskiej aptece nie jest niczym nadzwyczajnym. Nie wiem jaki jest powód tego, że niektórzy pacjenci oczekują od nas, że już w drzwiach będziemy ich witać, a następnie spełniać każde ich zachcianki, ale wydaje się, że logicznym wytłumaczeniem takiego stanu rzeczy jest wzrost konkurencyjności wśród aptek, które w rozmaity sposób starają się „udobruchać” pacjenta. W dzisiejszym wpisie przypomnimy jakie prawa przysługują pacjentowi w aptece, a jakie ma on obowiązki.

Prawo pacjenta do zwrotu towaru zakupionego w aptece

Coraz częściej zdarzają się pacjenci, którzy chcą zwrócić zakupione towary w aptece. Powody są najróżniejsze: "W aptece naprzeciwko kupiłam taniej...", "Przeczytałam ulotkę i uznałam, że te tabletki nie są dla mnie...", "W tym preparacie jest tyle „E”, że jest on na pewno niezdrowy!", "Ten ciśnieniomierz wskazuje inne wartości niż mój stary..." Przykładów można mnożyć, a każdy z nas, który pracuje za pierwszym stołem wie, że pacjent nieraz potrafi zadziwić. Jednak zgodnie art. 96 ust. 5 Ustawy #PrawoFarmaceutyczne w wyżej wymienionych przypadkach pacjent nie ma prawa co do zwrotu zakupionego w aptece produktu. Kiedy ten przepis mówi natomiast o konieczności przyjęcia przez nas towaru od pacjenta? Taka możliwość istnieje jedynie wtedy, gdy posiada on wadę jakościową, jest niepełnowartościowy bądź został wydany niewłaściwie w wyniku błędu farmaceuty. Niestety, wiele aptek łamiąc prawo, w myśl „nasz pacjent, nasz Pan” przyjmuje wszelkie zwroty, nie zważając na ryzyko związane chociażby z przechowywaniem oddawanego produktu w niewłaściwych warunkach.

Prawo pacjenta do otrzymania leku

Pacjent ma prawo otrzymać preparat leczniczy, który został przez niego wybrany, bądź przepisany przez lekarza. Apteka ma natomiast obowiązek posiadania takiej ilości leków, aby została zaspokojona potrzeba lokalnej społeczności. Gdy nie ma danego leku na stanie jej magazynu ma ona obowiązek go sprowadzić. Jest jednak wiele produktów leczniczych, które są niedostępne w hurtowni. Wtedy należy pacjentowi wytłumaczyć, że jedyną szansą na utrzymanie ciągłości terapii jest zastosowanie odpowiednika leku, bądź powrót do lekarza, który musi zapisać preparat z inną substancją leczniczą.

Prawo pacjenta do otrzymania tańszego odpowiednika leku

Jako farmaceuci mamy obowiązek do poinformowania pacjenta o możliwości nabycia tańszego odpowiednika leku, który został zapisany na recepcie. Gdy pacjent zdecyduje się na taką możliwość, wtedy jesteśmy zobowiązany do wydania zamiennika. Istnieje tylko jeden wyjątek do tej sytuacji. Mianowicie, gdy lekarz przy danej pozycji na recepcie zapisze „nie zamieniać”, bądź „NZ”- wtedy nie mamy możliwości zamieniania leków. W praktyce, na żądanie pacjenta możemy w takiej sytuacji zamienić lek, jednak bez uwzględnienia jego refundacji.

Prawo pacjenta do wydania leku Rp bez posiadania recepty lekarskiej

Pacjent, w sytuacji gdy dochodzi do zagrożenia jego życia bądź zdrowia ma prawo do otrzymania produktu leczniczego z apteki bez posiadania recepty lekarskiej na podstawie wystawionej przez farmaceutę- recepty farmaceutycznej. Upoważnia ona do wydania jednego najmniejszego opakowania zarejestrowanego danego leku z odpłatnością 100%, z wyłączeniem leków psychotropowych oraz odurzających.

Strony

Oferty pracy z Twojej okolicy

Te sieci mają oferty w Twojej okolicy