<brak>

Ten termin ma: 27.
Oglądasz: 1 - 25


16.10.2018 | OIA Katowice

#OIAKatowice opublikowała opinię radcy prawnego izby Krystiana Szulca w sprawie uczestnictwa apteki w programie Karta Dużej Rodziny. Według prawnika umieszczenie informacji w widocznym miejscu o tym, że apteka bierze udział w programie Karta Dużej Rodziny to nie #ReklamaApteki. Trzeba jednak pamiętać, że wynikajace z karty przywileje i bonusy nie mogą być reklamowane poza apteką.

Czytaj opracowanie 

20.08.2018 | Prawo.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu #WSA oddalił skargę przedsiębiorcy na decyzję #WIF ws. nałożenia na niego kary za naruszenie zakazu #ReklamaApteki. Przedsiębiorca w ocenie WIF dopuścił się rozdawania pacjentom #EKarta, która zdaniem inspektoratu stanowi niedozwolony proceder. W ocenie przedsiębiorcy EKarta stanowiła element prowadzonej w aptece #OpiekaFarmaceutyczna

Zobacz szczegóły

17.08.2018 | WIF Kielce

#WIFKielce nałożył karę pieniężną w wysokości 5000 zł na przedsiębiorcę prowadzącego drogerię i aptekę pod tym samym szyldem. Kara dotyczyła spotów telewizyjnych emitowanych w grudniu 2016 roku, ponieważ WIF uznał że to #ReklamaApteki.

Więcej na ten temat

09.08.2018 | mgr.farm

Mazowiecki #WIF nałożył karę finansową w wysokości 200 tys. złotych na jedną z gazet, w której znalazły się artykuły sponsorowane i #ReklamaApteki. W gazecie umieszczano logo apteki, jej nazwę i adres. Stanowi to naruszenie art. 94a ust. 1 ustawy #PrawoFarmaceutyczne.

Więcej szczegółów

29.06.2018 | WIF Poznań

#WIFPoznań rozpatrywał sprawę dot. aplikacji, za pomocą której można zamówić leki i odebrać je w dowolnej aptece. Zdaniem Inspektoratu nie stanowi to naruszenia zakazu złamania #ReklamaApteki

Zobacz szczegóły

04.05.2018 | WIF Olsztyn

#WIF w Olsztynie nałożyl karę pieniężną na przedsiębiorcę, który dopuścił się do umieszczenia na witrynie interentowej #AptekaInternetowa hasła "Okazje", co ww. WIF uznał za naruszenie zakazu #ReklamaApteki

Zobacz szczegóły

09.04.2018 | Sejm

#IzbaGospodarczaFarmacjaPolska zaproponowała zmiany w ustawie #PrawoFarmaceutyczne dot. zakazu #ReklamaApteki. Zdaniem Izby obecnie przepisy hamują rozwój aptek, a także uniemożliwiają przekazywanie informacji pacjentom. 

Zobacz szczegóły

22.03.2018 | WIF Poznań

#WIF w Poznaniu po raz kolejny karze za złamanie zakazu #ReklamaApteki. Tym razem 5 tys, zł będzie musiał zapłacić przedsiębiorca, który umieścił baner z treściami informacyjnymi, który przez Inspektorat został potraktowany jako forma reklamy. 

Zobacz szczegóły

15.03.2018 | WIF Poznań

#WIF w Poznaniu ukarał jednego z przedsiębiorców grzywną w wysokości 25 tys. zł za złamanie #PrawoFarmaceutyczne dot. złamania #ReklamaApteki. Przedsiębiorca zdecydował się na zatrudnienie hostess do rozdawania ulotek oraz zlecił takie samo zadanie Poczcie Polskiej, która roznosiła tego typu materiały wprost do mieszkań. Przedsiębiorca tłumaczył się, że owe działania wynikły z umowy na #FranczyzaApteki

Zobacz szczegóły

14.03.2018 | Polityka Zdrowotna

#NIA wydała komunikat ws. #ReklamaApteki. Zdaniem Izby takie przepisy chroniąc teres pacjentów. Jednocześnie Izba nie zgadza się z liberalizacją tego prawa, co wnioskuje konfederacja #Lewiatan

Zobacz szczegóły

13.03.2018 | Konfederacja Lewiatan

#WSAWarszawa uznał, że wypożyczanie inhalatorów z apteki może być formą #ReklamaApteki. W uzasadnieniu wskazano, że „Wypożyczania inhalatorów dokonywali farmaceuci, które to działanie nie mieści się w katalogu usług farmaceutycznych świadczonych w aptece i stanowiło dodatkową zachętę do skorzystania z usług tej właśnie apteki. Była to zatem również forma reklamy apteki."

Zobacz szczegóły

06.03.2018 | WIF Katowice

#WIFKatowice ukarał dwóch przedsiębiorców za umieszczenie w izbie ekspedycyjnej plakatów informujących o promocjach, co stanowi złamanie ustawy #PrawoFarmaceutyczne w zakresie #ReklamaApteki

Zobacz szczegóły

27.02.2018 | Gazeta Prawna

#WIFWarszawa umorzył postępowanie ws. podmiotu, który mia złamać #PrawoFarmaceutyczne dot. #ReklamaApteki poprzez korzystanie z jednego z narzędź google- #AdWords

Zobacz szczegóły

15.02.2018 | WIF Poznań

#WIFPoznań nałożył karę 20 tys. zł na właściciela jednej z aptek za #ReklamaApteki, hasłem: 20 zł za nieotrzymanie zamówionego leku w ciągu 24h. 

Zobacz decyzję WIF

15.02.2018 | WIF Katowice

#WIFKatowice nałożył na przedsiębiorcę prowadzącego jedną z aptek karę za naruszenie #PrawoFarmaceutyczne dot. #ReklamaApteki. Jedną z przyczyn nałożenia kary było, m.in. umieszczenie w sali ekspedycyjnej tzw. przykasówki z hasłami „wyprzedaż”, „super cena”, itp. 

Zobacz decyzję WIF

12.02.2018 | WIF Poznań

#WIFPoznań ukarał jedną z aptek ogólnodostępnych z złamanie zasady #ReklamaApteki, umieszczając w sali ekspedycyjnej informację o godzinach, w których seniorzy mogą zostać obsłużeni bez kolejki oraz otrzymać dodatkowy rabat na zakupione leki. 

Zobacz decyzję WIF

16.01.2018 | Rzeczpospolita

#WIF uznał wydawanie klientom apteki kart stałego klienta, uprawniających do zniżek na zakupywane produkty to niedozwolona #ReklamaApteki. Spółce, której sprawa dotyczyła jak i samej aptece zakazano dalszego ich wydawania i nałożono 5 tys. zł kary. Sprawa znalazła swój finał w Naczelnym Sądzie Administarcyjnym #NSA, który potwierdził, że karta stałego klienta apteki stanowi niedozwoloną reklamę.

Czytaj więcej

16.01.2018 | Sejm RP

W odpowiedzi na interpelację wiceminister  zdrowia, Marcin Czech, zapowiada, że zgodnie z ostatnimi ustaleniami dotyczącymi uczestnictwa aptek w programach prospołecznych, takich jak karta Dużej Rodziny czy Karta Seniora, rozważa się możliwość zmiany art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne w trakcie kolejnej nowelizacji ustawy. Zmiana prawdopodobnie polegała będzie na zasadzie negatywnego wyłączenia tych programów z definicji #ReklamaApteki.

Czytaj więcej

08.11.2017 | WIF Katowice

#WIFKatowice ukarał przedsiębiorcę, który w izbie ekspedycyjnej apteki umieścił plakat ze zdjęciami preparatów, ich cenami, a także logiem apteki. Inspektorat ocenił takie działania jako #ReklamaApteki

Zobacz szczegóły. 

26.10.2017 | Rynek Aptek

Naczelny Sąd Administracyjny #NSA oddalił skargę przedsiębiorcy na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego #GIF w związku z nałożeniem kary za #ReklamaApteki, za którą uznano stwierdzenie "Mamy tańsze odpowiedniki drogich leków". 

Czytaj więcej. 

25.10.2017 | Mgr Farm

#WIF we Wrocławiu ukarał przedsiębiorcę za użycie nazwy „Apteka z tradycjami” w szyldzie swojej placówki, uznając takie działanie za #ReklamaApteki

Czytaj więcej. 

25.10.2017 | mgr.farm

#WIF w Oplu ukarał przedsiębiorcę za prowadzenie #ReklamaApteki w postaci koloportażu ulotek. 

Czytaj więcej. 

02.06.2017 | Okręgowa Izba Aptekarska

#OIAKatowice opublikowała decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego w Katowicach #WIF z 25 maja 2017 r. dotyczącą #ReklamaApteki. Z dokumentu wynika, że nawet użycie nieodpowiedniej nazwy zawartej w zezwoleniu może naruszać zakaz wynikający z art. 94a prawa farmaceutycznego, czyli zakaz reklamy aptek.

Zobacz decyzję WIF

02.05.2017 |

Zgodnie z art. 92a #PrawoFarmaceutyczne #ReklamaApteki jest zakazana. Za złamanie tego przepisu #InspekcjaFarmaceutyczna może nałożyć karę do 50 tys. zł, a za nagminne jego naruszanie grozi odebranie pozwolenia na prowadzenie apteki. Od 2012 r. kiedy zostały wprowadzone nowe przepisy budzą one niemałe kontrowersje. Do końca nadal nie wiadomo co uznaje się za reklamę apteki, a co nie. Przyjmuje się, że jest to każda czynność mająca na celu zachęcanie do kupowania produktów w placówce. Za takie działania nie uznaje się natomiast informowania o lokalizacji, nazwie, czy danych teleadresowych apteki. Niejasności prawne doprowadziły do sytuacji, w których właściciele aptek stworzyli wiele mechanizmów, które pozwalają im promować swoją placówkę.

Reklama w nazwie apteki

Prawo zabrania jakichkolwiek działań, które mogą świadczyć o tym, że dana apteka wyróżnia się czymkolwiek na tle innych. Na banerach informacyjnych, witrynach, czy drzwiach wejściowych nie można umieszczać wzmianki typu: „u nas zawsze najniższe ceny”, „w naszej aptece pracują najlepsi farmaceuci”, „tylko u nas kompleksowa opieka farmaceutyczna”. Prostym obejściem tego zakazu jest wymyślenie odpowiedniej nazwy własnej placówki, którą można prezentować zarówno na wejściu apteki, jak i na bilbordach informacyjnych. Przykłady nazw takich aptek to: „Centrum Tanich Leków”, „Apteka Niskich Cen”, „Tania Apteka”. Niektóre z wojewódzkich inspektoratów są uczulone na wydawanie zezwoleń prowadzenia działalności placówkom z takimi nazwami, zmuszając przedsiębiorców do ich zmiany. Doprowadziło to do sytuacji, gdzie wyraz „Tania” wyjaśniano jako imię żeńskie, bądź rejestrowano nazwę „Apteka +ania”, gdzie znak „+” można było z łatwością przerobić na literkę „t”.

Do zaznaczania wyjątkowej taniej oferty leków właściciele niektórych aptek wykorzystali fakt obowiązku umieszczania w aptece informacji o możliwości nabycia tańszych zamienników leków. Uznali oni, że nie ma jednego wzoru tekstu który należy umieszczać, więc wymyślali swoje własne, np. „W naszej aptece kupisz tańsze zamienniki drogich leków”, gdzie słowo „apteka” i „tańsze” były pisane dużo większą czcionką niż pozostałe słowa tej informacji.

Reklama apteki w Internecie

Strona internetowa apteki jako aspekt informacyjny jest dozwoloną formą reklamy. Na witrynie internetowej mogą być zawarte informacje dotyczące adresu placówki, jej numer telefonu, mapka dojazdu, godziny otwarcia. Nie mogą być natomiast zawarte komunikaty dotyczące ewentualnych promocji, np. „tydzień z marką… -20%”, „kup dwa, trzeci dostaniesz gratis”. Ponadto nie mogą być prezentowane przekreślone wyższe ceny, świadczące o obniżce i tym samym zachęcające do odwiedzin. Jednakże dozwolone jest pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach. Dzięki temu, gdy pacjent wpisze w wyszukiwarkę hasło „apteka w…” danym mieście to pierwszy pojawi się spozycjonowany adres internetowy danej apteki

Reklama apteki w… aptece

Aby zwiększyć obrót w aptece właściciele są skłonni do prowadzenie działań reklamowych w swojej własnej placówce. Jest to o tyle trudne, że wiele takich postępowań jest traktowanych jako złamanie prawa farmaceutycznego. Niedozwolone jest zachęcanie do odwiedzenia placówki poprzez wywieszanie w witrynie aptecznej informacji o promocjach, akcjach edukacyjnych dla pacjentów, czy nawet możliwości darmowego zmierzenia ciśnienia. Do jednej z absurdalnych sytuacji doszło, gdy inspektorat farmaceutyczny uznał w jednej z aptek za formę reklamy informację o możliwości zapłaty w tej placówce kartą płatniczą. Dozwolone jest natomiast informowanie o zmianach cen produktów wystawionych na ekspedycji. Dlatego często można spotkać przekreślenia wyższych cen, a pod nim cenę niższą, która uświadcza u pacjentów przekonanie o promocjach, choć słowo „promocja” nie zostało użyte. Ustawa prawo farmaceutyczne zabrania ponadto prowadzenia wszelkich #ProgramyLojalnościowe. Zabronione jest wprowadzenie „kart stałego pacjenta”, na które mogłyby być zbierane punkty, które w przyszłości można by było wymienić na różne nagrody. Również niewolno prowadzić żadnych z form promocji, które zachęcają do większych zakupów, np. „Kup dwa produkty, a trzeci otrzymasz gratis”. Te działania są skutecznie omijane przez właścicieli aptek, którzy tuż obok prowadzą drogerię o prawie takiej samej nazwie. Programy lojalnościowe oraz promocje dotyczą tylko drogerii, jednak produkty, które w nich uczestniczą można bez problemu zakupić również na takich samych zasadach w aptece.

Reklama apteki poza nią

Do częstych łamań prawa farmaceutycznego dochodzi w trakcie prowadzenia reklamy na zewnątrz apteki. Do przykładów takich zachowań należy wykorzystanie „jeżdżących informatorów” apteki. O co chodzi? O samochody, czy przyczepy, które mają za zadanie informować pacjentów o godzinach otwarcia placówki, a także jej lokalizacji. Dodatkowo przez megafon, nagłaśniane są akcje promocyjne, które są w niej prowadzone. Jest to bardzo częsty proceder, gdyż jego wykrycie jest niezwykle trudne, ponieważ nie ma namacalnych dowodów na to, że ktoś łamał prawo związane z reklamą apteki. Do innych częstych działań, których dopuszczają się raczej duże sieci, należy wynajmowanie hostess które ubrane w kurtki, koszulki z nazwami aptek przemierzają najbliższą ich okolice i rozdają wszelkie ulotki związane z akcjami promocyjnymi. Co odważniejsi umiejętnie do ulotki dołączają wyciąg z cennika najpopularniejszych preparatów. Inną formą na zachęcenie pacjentów do odwiedzenia apteki, jest, niezgodne z prawem, roznoszenie ulotek cenowych po okolicznych domach. Do jednej z absurdalnych sytuacji doszło gdy jedna z aptek prowadziła takie działania i sama zgłosiła łamanie prawa do Inspektoratu Farmaceutycznego, argumentując, że to konkurencja zrobiła jej „na złość” i reklamowała ich aptekę. Inspektorzy nie dali się nabrać i srogo ukarali nieuczciwego przedsiębiorcę.

Reklamowanie apteki wśród lekarzy

Kolejnym z praktykowanych działań jest odwiedzanie okolicznych lekarzy przez właścicieli, czy kierowników aptek. O ile sama rozmowa o aptece, jej asortymencie czy prowadzonych w niej akcjach, np. przeglądy lekowe nie jest złamaniem prawa to oferowanie korzyści lekarzom, np. drogich prezentów, bonów na zakupy leków, suplementów diety, czy kosmetyków, w zamian za polecanie apteki pacjentom jest naruszeniem zakazu jej reklamy. Zdarza się również, że lekarz przepisuje trudno dostępny lek, który pacjent może dostać jedynie w określonej aptece wraz z innymi preparatami na jednej recepcie, które najczęściej są objęte wysoką refundacją. Niestety pacjent jest zmuszony wykupić wszystkie leki w jednej placówce, a lekarz swoim zachowaniem wyraźnie faworyzuje daną aptekę.

Prawo dotyczące reklamy aptek powinno zostać usystematyzowane. Wszelkie obejścia przepisów muszą również zostać karane. Obecna sytuacja stawia w lepszej sytuacji bogate sieci apteczne, które stać na najlepszych prawników, bądź na zapłacenie kary nałożonej przez inspektorat. Tym samym rynek farmaceutyczny po raz kolejny stał się podzielony na „równych i równiejszych”.

06.01.2017 | Warszawska Izba Aptekarska

Komisja Etyki i Deontologii Zawodowej przygotowała opracowanie, w ktorym porusza problem zakazu #ReklamaApteki. Po zapoznaniu się z nim nie powinniśmy mieć problemów ze zrozumieniem, co jest reklamą apteki, a co nią nie jest. 

Pobierz opracowanie.

Strony